Naam
Regina van den Eijnden
Functie
Universitair hoofddocent
Organisatie
Universiteit Utrecht
LinkedIn
Spreker Biografie
Regina van den Eijnden is universitair hoofddocent aan de afdeling Interdisciplinaire Sociale Wetenschap van de Universiteit Utrecht. Ze heeft een achtergrond in de sociale psychologie en promoveerde in 1998 aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Haar onderzoek richt zich voornamelijk op verslavend gedrag, met een specifieke focus op internet-gerelateerde verslavingen bij adolescenten, zoals problematisch gebruik van sociale media, games, smartphones en online pornografie. Van den Eijnden onderzoekt de onderliggende processen van waarom sommige adolescenten problematisch gebruik van sociale media ontwikkelen, terwijl anderen gezonde gebruikers blijven. Ook onderzoekt ze de impact van dit gedrag op het mentale en psychosociale welzijn van jongeren.
Dit onderzoek betrekt zowel persoonlijke kenmerken van adolescenten als de invloed van opvoeding, gezinsrelaties en leeftijdgenoten. Van den Eijnden werkt aan verschillende nationale en internationale projecten, zoals het Digital Youth project, het Digital Family project en het internationale HBSC-project (Health Behaviour in School-aged Children).
Haar onderzoek richt zich voornamelijk op verslavend gedrag, met een specifieke focus op internet-gerelateerde verslavingen bij adolescenten, zoals problematisch gebruik van sociale media, games, smartphones en online pornografie. Van den Eijnden onderzoekt de onderliggende processen van waarom sommige adolescenten problematisch gebruik van sociale media ontwikkelen, terwijl anderen gezonde gebruikers blijven. Ook onderzoekt ze de impact van dit gedrag op het mentale en psychosociale welzijn van jongeren.
Dit onderzoek betrekt zowel persoonlijke kenmerken van adolescenten als de invloed van opvoeding, gezinsrelaties en leeftijdgenoten. Van den Eijnden werkt aan verschillende nationale en internationale projecten, zoals het Digital Youth project, het Digital Family project en het internationale HBSC-project (Health Behaviour in School-aged Children).
Spreekt bij
