Sessie overzicht

Verdieping

Dit jaar hebben we gekozen voor verdiepende thema's.  Hieronder vindt u het overzicht van de sessies. 

Aansluiten op Europese samenwerking: verwondering vanuit het Justitiedomein Hoe sluit je aan bij digitalisering van dienstverlening in Europa? Hoe kun je Europese wetgeving als kansen benutten in ons Nederlandse werkveld? Lessen en ervaringen vanuit het justitiedomein (eJustice) door Barend Sluijter (JenV) en Menno Gmelig Meijling (ICTU).
Het begon met twee initiatieven: rechtbanken en gerechtsdeurwaarders uit Nederland gaan voortaan Europese berichten digitaal uitwisselen. Daarbij blijft het niet. Europese wetgeving verplicht het hele Nederlandse justitiedomein aan te sluiten op gedigitaliseerde samenwerking met hun partners uit andere lidstaten. Alle digitale communicatie verloopt daarbij via een gestandaardiseerde oplossing. Of het nu gaat om strafzaken -het op afstand verhoren van verdachten-, rechtshulpverzoeken of verkeersboetes.
Barend Sluijter, MT lid bij de directie Rechtsbestel (DRB) van het Ministerie van JenV, anticipeerde op deze ontwikkeling en startte met de nodige voorbereidingen. Want Europa is een lastig en relatief onbekend speelveld. JenV besluit de regie te nemen, een programma wordt gestart. Daarbij wordt nadrukkelijk de samenwerking met betrokken partijen uit het veld gezocht. Nieuwe coalities zijn noodzakelijk in deze complexe vorm van dienstverlening. Mensen en budgetten moeten worden gemobiliseerd.
Sluijter deelt graag zijn ervaringen in zijn zoektocht toe in grensoverschrijdende samenwerking. In deze sessie worden inzichten in en ervaringen met wettelijke Europese verplichtingen in het justitiedomein gedeeld: wat kom je als bestuurder allemaal tegen als gevolg van EU-wetgeving?
AI kan democratie versterken door afspraken en modelbeheerAI is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Er gaat geen dag voorbij of de media hebben het erover. Mooie voorbeelden versterken de behoefte aan het toepassen van AI-oplossingen ook bij de overheid. Maar er zijn ook aarzelingen en verwachte risico's op het raakvlak van privacy, ethiek, samenleving en betrouwbaarheid.
In deze sessie krijg je inzicht over hoe het hele ontwikkel- en toepassingsproces van AI modellen gecontroleerd plaats kan vinden. Hoe iedere speler in het proces zijn/haar verantwoordelijkheden kan invullen. En hoe de resultaten uiteindelijk bijdragen aan maatschappelijke waarde. En dus ook aan het vertrouwen in de democratische waarden.
Bananen, data delen en afspraken stelsels: van de Rotterdamse haven tot in de supermarkt Het lukt alléén met logistiek. Zonder goederenvervoer en logistiek worden er geen nieuwe woningen gebouwd, wordt er geen afval ingezameld en worden supermarkten niet voorzien van verse bananen. Weinig andere sectoren kennen zoveel data-uitwisseling tussen verschillende netwerken als de transport- en logistieksector. Om de operatie zo efficiënt mogelijk te laten lopen. Maar ook om toezichthouders hun werk te kunnen laten doen. En tegelijk ervaren mensen goederenvervoer en logistiek soms ook als overlast. Goederenvervoer zorgt ook voor potentieel onveilige situaties en uitstoot, zeker in groeiende en verdichte steden. Dat maakt het verder optimaliseren van goederenvervoer een complexe maatschappelijke opgave. Tijdens deze sessie nemen DIL (Digitale Infrastructuur Logistiek) en het DMI-Ecosysteem (Dutch Metropolitan Innovations) - resp. tot aan de stad (DIL) en binnen de stad(DMI) - u mee met de reis van de banaan van de Rotterdamse haven tot in de supermarkt bij u om de hoek. Beide initiatieven zijn mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Groeifonds. U krijgt te zien hoe alle betrokken partijen met elkaar een digitaal ecosysteem vormen om de complexe opgave te realiseren.
Ben je klaar voor een digitaal en grenzeloos Europa?Kom naar ons panel over de Interoperable Europe Act (IEA) en leer wat deze nieuwe wet voor jou kan betekenen en wat je er mee moet!
De IEA heeft als doel om de samenwerking en digitale gegevensuitwisseling tussen overheidsorganisaties in de hele EU te verbeteren. Dit moet leiden tot makkelijkere en snellere dienstverlening voor burgers en bedrijven, ongeacht in welk EU-land ze zich bevinden. Een bedrijf dat in Nederland gevestigd is, kan zich eenvoudiger registreren in een ander EU-land om daar zaken te doen. Een student die in Duitsland heeft gestudeerd, kan zijn of haar diploma gemakkelijker laten erkennen in een ander EU-land om daar te kunnen gaan werken. Of een Europeaan die in een ander EU-land ziek wordt, kan zijn of haar medische gegevens gemakkelijker delen met de lokale arts. Slechts enkele voorbeelden van grensoverschrijdende publieke dienstverlening voor burgers en bedrijven. Hoe gaat de Interoperable Europe Act er voor zorgen dat de samenwerking en digitale gegevensuitwisseling tussen overheidsorganisaties in de hele EU verbeterd?
Bestuurlijke verantwoordelijkheid voor cyberveiligheid is (geen) topsportAls bestuurder heb je (zelfs wettelijk) de eindverantwoordelijkheid voor de cyberveiligheid van jouw dienstverlening, maar hoe regel je dat eigenlijk? Het gaat van hardware tot menselijk handelen, en van echtheid van informatie tot gedrag. Bij strategische autonomie op cyberveiligheid komen ontzettend veel aspecten kijken, zeker als je het door wilt trekken tot en met het vergroten van de weerbaarheid van de burger op dit vlak. Stel je daarbij eens voor dat je verantwoordelijk zou zijn voor één van de grootste sportevenementen van de wereld; de Olympische Spelen. De rol van bestuurder is dan vergelijkbaar met een topsporter.
Bouwen aan de industrieën van de toekomstWelke kansen biedt digitalisering voor het verdienvermogen van Nederland? Wat zijn de industrieën van de toekomst? En is Nederland klaar om een stap voorwaarts te zetten om maatschappelijke opgaven zoals klimaatverandering en weerbaarheid met technologie op een positieve manier te beïnvloeden? In deze sessie gaat u onder leiding van Guido Rink, wethouder Economische Zaken bij de gemeente Emmen op zoek naar de antwoorden op deze vragen.
Wat maakt een industrie toekomst bestendig? TNO deed hier onderzoek naar en zal een aantal inzichten met ons delen. Vervolgens kijken we vanuit het perspectieve van de markt naar dit vraagstuk. VDL lanceerde in april van dit jaar Nextpole. Een revolutionaire 'slimme mast', die tegemoetkomt aan de groeiende vraag naar laad-, meet en communicatienetwerken in de openbare ruimte. Raoul Rosendaal, business development director VDL, zal in zijn presentatie ingaan op het open source concept en laten zien hoe technologie kan bijdragen aan een duurzame en toekomstbestendige infrastructuur en waardoor markt en overheid goed kunnen samenwerken.
Nathan Ducastel, directeur bij VNG Realisatie zal samen met u reflecteren op wat hij gehoord heeft. Want inspireren is leuk, maar hoe komen we tot een toekomstgerichte visie voor Nederland? Wat is er nodig om nieuwe industrieën en bedrijven zich in Nederland te laten vestigen en wat vraagt dit van de overheid en het bedrijfsleven? Welke rol kunt u pakken en hoe stimuleert u samenwerking? We hopen op een inspirerend gesprek met mooie praktische voorbeelden, focus en richting als input richting 2030.
Burgers centraal: de kracht van transparante en geordende informatie voor betere publieke dienstenEen betere publieke dienstverlening, waarin burgers centraal staan, vraagt om een informatiehuishouding die open en goed geordend is. Betekenisvolle gegevens zijn hierin cruciaal. Gegevens hebben betekenis, maar het gaat nog veel meer om inzicht in de afspraken die we hebben gemaakt (in wet- en regelgeving), hoe we die afspraken hebben doorvertaald in de praktijk van processen en systemen en wat de impact van die gegevens dan is op mensen. Een goede informatiehuishouding vereist met andere woorden een goede gegevens- en regelhuishouding.
Daarmee maken we het functioneren van overheden transparanter en kunnen burgers en bedrijven zich beter informeren over hun rechten en plichten. Niet alleen dat, ook de rechtstaat is ermee gediend: overheden kunnen zich beter verantwoorden naar de volksvertegenwoordiging, de regering kan zich beter beraadslagen over gewenste wijzigingen in beleid en de rechter heeft inzicht in de overwegingen en grondslagen van overheidsbeslissingen.
Wat vraagt dit van ons? Hoe doen we dit? En waarom is dit zo belangrijk?
CDO, waar ben je nou eigenlijk van?Ronde tafel waar een zestal CDO’s uit verschillende typen publieke organisaties aan de hand van scherpe stellingen met elkaar in gesprek gaan over nut & noodzaak van de Chief Data Officer.
Data gedreven werken aan maatschappelijke opgaven, wat vraagt dat? Leer van de praktijk van VIVET en het Kadaster
Goed onderbouwd aan de slag met maatschappelijke vraagstukken in de fysieke leefomgeving vraagt om een datagedreven benadering die aansluit bij de behoeften uit de praktijk. Er is al veel data, informatie en kennis beschikbaar over de fysieke leefomgeving. Om de waarde daarvan optimaal te benutten is een samenwerking tussen verschillende organisaties nodig. Wat komt er bij zo’n samenwerking kijken en wat vraagt dat van de betrokkenen? Binnen het programma VIVET wordt tussen het Kadaster, Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) samengewerkt om data toegankelijk, beschikbaar en bruikbaar te maken voor de energietransitie. In deze sessie vertellen Kadaster en VIVET over de geleerde lessen van de afgelopen jaren: hoe pak je problemen aan en beleg je zaken op de juiste plek. Binnen VIVET staat werken vanuit de vraag en behoefte centraal en wordt vraagarticulatie succesvol toegepast.
De impact van EU-data wetgeving op het bewaren en vernietigen van overheidsinformatieKan informatie nog stromen en blijvend bewaard worden met de toenemende regulering vanuit de EU? Laura Drechsler, Assistant Professor bij het Centre for IT and IP Law (CITIP) van de KU Leuven en onderzoeker bij het Rijksarchief van België, neemt je mee in de toenemende regulering van data binnen de EU. Deze wetgeving (bijvoorbeeld de AVG en de datagovernance verordening (DGA)) richt zich op het laten stromen van informatie. Als overheidsorganisatie moet je dan uiteraard rekening houden met o.a. de privacy van burgers.
De wetgeving biedt kaders op basis van algemene principes die verder worden uitgewerkt in nationale uitvoeringswetten. Het gaat zowel over persoons- als niet-persoonsgegevens; beiden met hun eigen spelregels. Dit onderscheid vervaagt in de praktijk vaak, onder andere door technische ontwikkelingen. De bedoeling van deze wetten, het laten stromen van informatie, is hierdoor in de praktijk moeilijk toe te passen. Bij (beleids)keuzes over het bewaren of vernietigen van overheidsinformatie lopen we hier tegenaan.
Laura Drechsler legt uit wat de bedoeling van deze wetgeving is en welke hiaten en knelpunten er in de wettelijke kaders zitten. Vervolgens gaan we hierover met elkaar in gesprek.
De kansen en risico’s van proactieve dienstverleningDe digitale overheid kan veel bijdragen aan proactieve dienstverlening. Hierin staat de mens centraal en is de overheid de betrouwbare en hulpvaardige dienstverlener. De beweging van “aanvragen naar aanbieden” brengt ook risico’s met zich mee. Een overheid die ongevraagd iets aanbiedt waar je mogelijk recht op hebt, vraagt om zorgvuldige processen en vertrouwen. Is er een opt out, “benader mij niet register” en waar komen mijn antwoorden terecht? Wat zijn de mogelijkheden voor de inrichting van het informatieproces en waar liggen de grenzen van gegevensdeling, regie en gebruik van AI?
De klantinteractie strategie van KVKHoe KVK de klantinteractie strategie voor ondernemers realiseert.
Waarde voor ondernemers en burgers door pro-actieve dienstverlening. Er valt veel te bereiken met de digitale transformatie van openbare diensten. Voor het realiseren van de visie van de digitale overheid is het nodig om meer efficiënte, effectieve en transparante openbare diensten te realiseren. Om het gat te overbruggen tussen de dienstverlening van commerciële partijen ten opzichte van publieke dienstverlening zien we dat het nodig is om een stap te maken naar de volgende fase van de digitale transformatie van de overheid.
Digitale innovaties voor een duurzame leefomgeving, hoe creëer je impact?Het behalen van maatschappelijke doelen op het gebied van de leefomgeving schept uitdagingen voor decentrale overheden. Digitale innovaties bieden kansen in het oppakken van deze opgaven, maar veel van de innovaties blijven in de pilotfase. Alleen als overheden, kennisinstellingen, marktpartijen en de samenleving zich anders organiseren en op een andere manier met elkaar samenwerken, komen we voorbij de pilotfase en zetten we volgende stappen in het oplossen van de grote opgaven. Deze sessie verdiept zich in nieuwe manieren van samenwerken en het benutten van dat wat al aanwezig is in het netwerk om te komen tot innovatieve oplossingen die impact maken.
Een klimaatcontract voor de stadEen van de Europese missies is om in 2030: 100 klimaat neutrale steden te realiseren. Wet – en regelgeving uit de Digital Decade moet hieraan bijdragen. Rian van Dam, burgermeester van de gemeente Hollands Kroon en lid van de Commissie Informatiesamenleving neemt u mee in wat er vanuit Europa op u afkomt. Waarom is het van belang om EU-wetgeving in samenhang te analyseren en te implementeren. En hoe helpt de VNG u daarbij.
Een aantal gemeenten in Nederland werken toe naar een eigen klimaatcontract waarmee ze in 2030 klimaatneutraal kunnen zijn. Zowel bedrijven, organisaties, bewonersgroepen en de gemeente werken hieraan mee. Jonas Onland, strategisch adviseur Europa VNG, gaat in gesprek met een van deze gemeenten en haalt de belangrijkste lessons learned op in de ontwikkeling van het klimaatcontract en financieringsplannen. Hoe heeft de gemeente bij deze missie de mens in het hart van de digitale transformatie gezet, wat zijn de randvoorwaarden voor een succesvolle samenwerking om tot een gezonde en groene stad te komen en wat zijn de uitdagingen om tot een financieringsplan te komen. Daarna zal Michiel van Dongen namens het ministerie van IenW reflecteren op welke manier de klimaat contracten en de financieringsplannen gaan helpen om betere afwegingen te maken.
Ook de missie aanpak van de Europese Commissie levert praktische instrumenten op. Denk dan aan een National Support Structure en de mission Helpdesk. Jonas Onland ligt beide initiatieven kort toe en legt uit hoe u hier gebruik van kunt maken. Deze sessie is een vervolg op het verhaal over de Digital Decade uit 2023. We zetten in op een interactieve sessie met voldoende ruimte voor het stellen van vragen.
GPT-NL: de ontwikkeling van een Nederlands taalmodel (LLM)TNO, SURF en NFI ontwikkelen samen een Nederlands taalmodel: GPT-NL. Deze partijen willen zo, samen met partijen die GPT-NL gaan gebruiken, een belangrijke stap zetten richting betrouwbaar, transparant en eerlijk gebruik van (generatieve) AI in Nederland en Europa. Het versterken van Europese digitale soevereiniteit op het gebied van taaltechnologieën en het kunnen inzetten van een taalmodel dat in lijn is met Nederlandse waarden en richtlijnen voor bijvoorbeeld transparantie, dataprivacy en intellectueel eigendom, zijn belangrijke drijfveren om dit initiatief te starten. In deze sessie vertellen we meer over de ambities en mogelijkheden met GPT-NL, de vorderingen van het project, en gaan we graag met u in gesprek over mogelijke toepassingen van GPT-NL in uw praktijk.
Hoe versterken we de informatiepositie van kwetsbare burgers?Denk mee tijdens deze interactieve sessie, waarin maatschappij en wetenschap samenkomen, over mogelijke oplossingen voor de informatiepositie van kwetsbare burgers.
Door het toeslagenschandaal werd duidelijk dat het gebruik van algoritmen in de publieke sector kan leiden tot discriminatie en stigmatisering van kwetsbare groepen. Deze inwoners hebben onvoldoende kennis over hoe hun data wordt verzameld en wordt gebruikt voor publieke dienstverlening met dramatische gevolgen.
De maatschappelijke coalitie Over Informatie Gesproken verzorgt samen met Marianne van den Anker, Ombudsvrouw Rotterdam-Rijnmond, en Erna Ruijer, assistent-professor aan de Universiteit van Utrecht, een interactieve sessie over noodzaak tot versterking van de informatiepositie van kwetsbare (groepen) burgers. Tijdens de sessie gaan we in gesprek om problemen in de toekomst te voorkomen en verkennen we praktische oplossingen.
De vraag is of menselijke interactie tussen kwetsbare inwoners en overheid over een gelijkwaardige informatiepositie kan bijdragen aan inclusieve data-ondersteunende dienstverlening. Denk en doe mee tijdens deze interactieve sessie, waarin maatschappij en wetenschap samenkomen.
ICT projecten bestaan nietJe hoeft maar een krant open te slaan om te lezen over mislukte ‘ICT-projecten’ bij de overheid. De techniek faalt weer eens en wij als overheid hebben het niet in de vingers om technische trajecten goed aan te sturen. Meer ‘experts’, beter betaalde ‘ICT-nerds’ en strikter ‘IT-projectmanagement’ moeten ons redden.

Maar ligt het wel zo eenvoudig? Of zijn deze zogenaamde ICT-projecten eigenlijk complexe verandertrajecten gehuld in een bedrieglijk blauw jasje?
Deze interactieve sessie biedt beelden en handvatten voor iedereen met een opdrachtgevende of sturende rol bij een ‘ICT-achtige programma’s’. Wat zijn de valkuilen waar we telkens weer in dreigen te stappen? Hoe dragen onjuiste beelden over ICT en informatie bij aan keuzen of een aanpak die zich later wreken? Hoe herken je de impact van beleidskeuzes en de rol van veranderen? Welke vragen stel je hierover bij de start van het programma, en welke gesprekken voer je tijdens de reis?
Deze sessie sluit aan op het gelijknamige drieluik in iBestuur.
Identity Wallet - Verdiep je in je digitale identiteit!Om volop mee te kunnen draaien in onze samenleving wordt digitale identiteit steeds belangrijker.
Met de komst van eIDAS 2.0 moeten alle lidstaten uiterlijk in 2026 voor álle burgers die dat willen een digitale identiteit aanbieden. Deze digitale identiteit heeft dezelfde status als je ID-kaart, maar is volledig digitaal en bruikbaar via je mobiel.
Hoe werkt zo’n wallet-oplossing white-label in de markt, en hoe sluit je je registers aan om gegevens in wallets te laden? Tijdens deze informatieve sessie worden deelnemers bewust gemaakt van de impact én de kansen die deze wetten met zich meebrengen en hoe ze zich daar het beste op kunnen voorbereiden.
I - Generatieve AI technologie?Een niet-technische uitleg van de innerlijke werking van Generatieve AI en LLMs. Iedereen heeft het erover: generatieve AI en Large Language Models. Om echt te begrijpen wat je ermee kunt, hoe je ze kunt verfijnen voor eigen gebruik, maar ook wat de gevaren zijn, helpt het om te begrijpen hoe deze modellen werken. Er is inmiddels al veel over gezegd, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat een update van de huidige stand van zaken zeker op zijn plaats is.
II - Generatieve AI kan leiden naar de superslimme samenlevingEr is veel mediarumoer rond AI en meer specifiek over generatieve AI.
De techsector zet momenteel enorme stappen en de regelgever probeert uit alle macht de ontwikkelingen bij te houden. Toch is het soms goed om even pas op de plaats te maken en om ons heen te kijken: wat is er nou eigenlijk allemaal aan de hand? En vooral: wat kan generatieve AI voor de publieke sector betekenen voor de burger? Generatieve AI biedt enorme kansen, maar bedreigingen zijn er ook.
Informatie op orde bij de rijksoverheid: van ‘noodoplossing’ bij de kabinetswissel naar structurele aanpakDe rijksoverheid streeft naar het structureel veiligstellen en archiveren van informatie. Een van de doelen van het programma Open Overheid is het op orde brengen van de Informatiehuishouding. Voor een open overheid is het essentieel dat informatie goed wordt opgeslagen, zodat het snel kan worden teruggevonden. Bijvoorbeeld als inwoners daarom vragen via Woo-verzoeken. Tijdens deze sessie gaan we daar dieper op in en lichten we dat toe met een concreet voorbeeld. Binnen de rijksoverheid lopen er verschillende trajecten voor het veilig stellen van informatie. Zoals het project rondom het veilig stellen van het e-mail verkeer, chat berichten en de social media activiteiten van bewindspersonen bij de kabinetswissel. Een uitstekend momentum om zaken beter te gaan regelen. Maar… Hoe krijg je precies grip op de informatie die bewindspersonen produceren? Hoe zorg je dat dit wetmatig gebeurt zonder de bewindspersonen (hulp)archivaris te maken? En welke resultaten leverde het veilig stellen van de informatie bij de kabinetswissel op? Daar hoor je meer over tijdens onze sessie. Ook gaan we natuurlijk in op structurele oplossingen, want daar gaat het uiteindelijk om.
Lancering datadialoog, de ethische versnellerWe willen het goede doen met data, voor de Nederlandse burger en gericht op de maatschappelijke opgaven die er liggen. Maar hoe gaan we om met de ethische kant?
Om te komen tot verantwoord datagebruik is mede op basis van de begeleidingsethiek de methode datadialoog ontwikkeld. Specifiek gericht op datagebruik door de overheid, met extra aandacht voor publieke waarden en met als kern een brede betrokkenheid van belanghebbenden. De handelingsopties die tijdens de dialoogsessie voor de concrete toepassingspraktijk worden geformuleerd zorgen voor richting en zijn daarmee eerder versneller dan vertragers.
Tijdens de sessie krijgt u een ultrakorte introductie gevolgd door een demo-sessie, waarbij u zelf deelneemt aan een datadialoog.
Leiderschap en innovatie in een risicomijdende omgevingIn deze sessie deelt Elise Teuben haar inzichten over leiderschap en innovatie binnen de context van 3 fases bij Defensie, een organisatie gekenmerkt door uniformiteit en hiërarchie. Ze gaat hierbij in op de periode van schaarste en wat dat doet met innovatie binnen een organisatie. Vervolgens vertelt ze over de periode waar Defensie zich nu bevindt, namelijk groei en modernisering. Tot slot schetst ze de stappen die Defensie zet om zich voor te bereiden op een eventueel gewapend conflict. Ze bespreekt de verschillende uitdagingen die elk van deze fases met zich meebrengen en hoe je druk en obstakels kunt omzetten in kansen. Ze benadrukt het belang van investeren in personeel, het behouden van talent en het effectief inzetten van innovatieve teams, met inspirerende voorbeelden zoals het oefenen in een oorlogsomgeving. 
Deze sessie is een wake-up call voor sommige mensen en laat zien hoe de veiligheidssituatie in de wereld, de innovatie bij Defensie op z’n kop zet.
M&O | AcICT en de ICT-sector: lessen trekken uit de praktijkHet Adviescollege ICT-toetsing en de ICT-sector willen samen lessen trekken uit de praktijk van de grote IT-projecten binnen de overheid. Daarom gaan zij met elkaar in gesprek rond een aantal stellingen.
M&O | AI, uw nieuwe collega-bestuurderDe relatie tussen publieke bestuurders en AI is, op zijn zachtst gezegd, moeizaam. Het ontbreekt bestuurders vaak aan kennis, of nog erger: ze zien kunstmatige intelligentie zelfs als een regelrechte bedreiging. Uitzonderingen en trendsetters daargelaten, maar veel bestuurders denken zonder AI te kunnen of ze vrezen politieke verantwoording en conflicten over beleid en regelgeving. Daarom proberen ze tevergeefs de inzet van AI onder bestuurlijke controle te krijgen. Ondertussen komt de ontwikkeling van AI in een stroomversnelling. In het ergste geval mist de complete organisatie hierdoor de boot. En dat terwijl met verantwoorde inzet van kunstmatige intelligentie de overheid beter haar werk kan doen. Generatieve AI is niet langer een tool maar een ‘colleague as a service’, ook als het gaat om beleidsvorming! 
We gaan in gesprek met experts en bestuurders aan tafel, maar vooral ook met de mensen in de zaal.
M&O | Vertrouwen is de basis voor samenwerkingDe samenleving staat voor enorme uitdagingen. Denk aan de klimaatverandering, de wooncrisis, het zorginfarct en maatschappelijke polarisatie. Een goede samenwerking met de private sector kan de overheid helpen om die problemen het hoofd te bieden. Wederzijds vertrouwen vormt de basis.
Overheid 2034 in beelden!Mede-vrijdenkers! Kijk met ons door ruimte en tijd voor een dieptepeiling in de gevolgen van alternatieve scenario's voor de rol van de overheid. Gedachtenpolitie is niet uitgenodigd, creatieve geesten des te meer!
Overheid ecosystemen en Generation-GT: steeds meer collaboratie, co-creatie & co-opetitionVoor succesvolle digitalisering moeten overheden deel uitmaken van een breed ecosysteem met IT- en technologiepartners, startups en academische instellingen. Het ecosysteem zal helpen technologie in te zetten voor maatschappelijke vraagstukken zoals gezondheidszorg en klimaatverandering. Daarnaast kunnen technologiepartners bijdragen aan het definiëren van duidelijke wet- en regelgeving voor onderwerpen als cloud en AI. Co-opetition, co-creatie en gedeelde innovaties spelen hierbij een belangrijke rol.
Plenaire Afsluiting 
Plenaire OpeningDe nieuwe Staatssecretaris Digitalisering en Koninkrijksrelaties, Zsolt Szabó opent het iBestuur Congres in het NBC congrescentrum in Nieuwegein. Kort na het aantreden van het nieuwe Kabinet spreekt hij de deelnemers van het congres over zijn visie op het belang van goede dienstverlening, inzet van technologie en de versterking van digitale weerbaarheid.
Plenair iBetoog - Overheid als dienstverlener, lessen uit bedrijfslevenOnder het thema “De Verdieping” geven verschillende andere prominente sprekers hun visie op de i-overheid en digitalisering.
Ben Woldring is ondernemer en zoemt in op de overheid als dienstverlener, hoe kan het beter en wat is daarin te gebruiken uit bedrijfsleven?
Plenair iBetoog - Reflectie op de uitdagingen en toekomst van de digitale overheidOnder het thema “De Verdieping” geven verschillende andere prominente sprekers hun visie op de i-overheid en digitalisering.
Art de Blaauw als nieuwe CIO Rijk: Een reflectie op de uitdagingen en toekomst van de digitale overheid
Plenair iBetoog - Weerbaarheid organiserenOnder het thema “De Verdieping” geven verschillende andere prominente sprekers hun visie op de i-overheid en digitalisering.
Om te beginnen met Inge Bryan. Zij is bestuursvoorzitter van Hackers Collectief DIVD en neemt ons mee hoe we weerbaarheid kunnen organiseren.
Rechtvaardige algoritmes: Balans in representatieAlgoritmes blijven mensenwerk en kunnen daardoor nooit volledig objectief zijn.’ Deze sessie richt zich op het ontwikkelen van rechtvaardige algoritmes en de mogelijkheden om selectie-algoritmes representatiever keuzes te laten maken. Deze sessie biedt inzicht in zowel de potentie als de beperkingen van AI bij het streven naar rechtvaardigheid. Deelnemers krijgen concrete voorbeelden en best practices aangereikt, met aandacht voor ethische overwegingen en mogelijke valkuilen.
Samen de digitale transformatie van de waterschappen mogelijk maken: De Vaarkaart geeft richting.Op het gebied van digitale transformatie hebben de waterschappen in Nederland een duidelijke gezamenlijke ambitie: de digitale transformatie is een proces dat we samen doorlopen. De ambitie is door de besturen van alle waterschappen vastgelegd in de Vaarkaart. In deze sessie vertellen we hoe de Vaarkaart tot stand is gekomen. Maar welke stappen zetten we om de ambitie om te zetten in concrete resultaten? We laten zien aan de hand van twee onderwerpen (Artificiële Intelligentie en Informatieveiligheid) hoe we dat doen, rekening houdend met wet- en regelgeving, maar vooral gericht op de nieuwe mogelijkheden die de technologie ons biedt. We gaan in op de rol van de individuele waterschappen, maar ook op de rol van de koepelorganisaties en hoe de samenwerking met andere overheden georganiseerd is.
Samenwerking MBO en rijksorganisatiesDe vijver met standaard potentiële ICT’ers is vrijwel leeg. Tegelijkertijd wordt er te weinig ingezet op bepaalde doelgroepen met potentie (mbo’ers en anderstaligen). I-Vakmanschap is het afgelopen jaar bezig geweest met een inventarisatie van de knelpunten en mogelijkheden voor het aannemen van andere doelgroepen. De opbrengsten worden vertaald in een toolkit voor IT/HR-manager bij het Rijk. Tegelijkertijd is het van belang om als Rijksoverheid meer kennis te hebben over het mbo. Maak kennis met het mbo om zelf de potentie van het mbo te ervaren en zo kansrijker te werven.
Vind jij het belangrijk om mee te denken over de personele digitale uitdagingen van het Rijk? Neem deel aan de sessie!
Succesvolle uitrol van GenAI binnen de overheid; van pilot naar adoptieHoewel overheden nog behoudend zijn met de inzet van AI, zijn zij op zoek naar de waarde van de technologie voor burgers, medewerkers en de maatschappij. Zo zijn met name de uitvoeringsorganisaties inmiddels al echt aan de slag met AI, en zetten daarbij vaak in op co-creatie. In dit rondetafel gesprek komen een aantal uitvoeringsorganisaties aan het woord die afgelopen jaar AI hebben geïmplementeerd in hun processen.
Zoals bij iedere innovatie was dit geen 'walk in the park' en kwamen ze verwachte en onverwachte hobbels tegen, zoals de voorwaarde van goed databeheer voordat je met AI aan de slag gaat, belang van draagvlak en kennis op de werkvloer over wat AI is en hoe je het kan toepassen en hoe je een eigen ethisch kader inricht waar je de inzet van AI aan toetst (en blijft toetsen).
Ook hoor je hoe deze partijen nu verder gaan; hoe nemen ze de geleerde lessen mee naar de verdere adoptie fase, of blijft het voorlopig bij een pilot.
Verantwoord digitaliseren: alleen toeschouwer of neem je je verantwoordelijkheid?Bij de grote uitdagingen waar de overheid op dit moment mee te maken heeft (vergrijzing, woningnood en arbeidstekorten), is een gedegen aanpak van de doordenderende digitalisering trein onmisbaar. In deze sessie gaan we de discussie aan met de overheid en het hoger onderwijs om antwoord te krijgen op de vraag: hoe moeten we verantwoord digitaliseren en hoe zorgen we dat ons belastinggeld hiermee efficiënt wordt besteed? Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk om de dialoog aan te gaan met de overheid en het onderwijs. Daarom zullen we ook ingaan op het perspectief van een bestuurder binnen het rijk en een hoogleraar uit het onderwijs, waar de arbeidsmarkt van de toekomst wordt gevormd.
Verantwoorde inzet AI en algoritmen; een gesprek over waardenAI en algoritmes zijn overal. Zelfs generatieve AI zit tegenwoordig in eenieders broekzak. Hoe zorg je ervoor dat het gebruik AI en algoritmes op een verantwoorde manier gebeurt en waar dat kan een meerwaarde vormt voor de samenleving? Hoe betrek je gebruikers en burgers bij de ontwikkeling van oplossingen, maar ook bij het omgaan met de uitdagingen die AI en algoritmes voor de samenleving opleveren? Het creëren van een lerende omgeving, participatieprocessen, algoritme registers, allemaal zaken die daarbij aan de orde zijn. Hoe voorkomen we dat de inzet van AI en algoritmes niet botsen met onze democratische publieke waarden. Een sessie die de deelnemers meeneemt op reis langs algoritmes, zelflerende algoritmes (AI) en generatieve AI. Dit met de kaders van democratische en rechtsstatelijke waarden in de toepassing door of binnen de overheid.
Verantwoord innoveren in samenwerking: hoe de rijksoverheid en de markt de digitalisering vormgevenDagelijks wordt gewerkt aan de digitalisering van de rijksoverheid om de dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren, de efficiëntie te verhogen en tegelijkertijd de veiligheid en privacy van burgers, organisaties en ambtenaren te waarborgen. Technologische innovaties in cloud computing en artificial intelligence bieden hierbij kansen, maar vragen ook om een veilige, verantwoorde en duurzame toepassing met respect voor privacy. Digitaliseren gaat verder dan alleen technologie. Het vraagt om een open en flexibele manier van samenwerken en kennisdelen, met elkaar en in samenwerking met de markt. Door samen te werken aan digitalisering kunnen we sneller vooruitgang boeken, beter kennis benutten en waarde creëren waarvan we gezamenlijk de voordelen benutten.
In deze sessie geven we inzicht hoe SLM Rijk zich samen met marktpartijen inzet op het verbinden van rijksorganisaties om krachten en kennis te bundelen. Hoe er afspraken gemaakt kunnen worden om gezamenlijk voordeel te behalen en om conform wet- en regelgeving gebruik te maken van producten en diensten.
Verslaafd aan je scherm: schermgebruik en social mediaDe digitale wereld biedt jongeren ongekende kansen, maar brengt ook risico's met zich mee. Van verslaving en cyberpesten tot invloed op zelfbeeld en mentale gezondheid – ouders, platformen, beleidsmakers en jongeren zelf staan voor uitdagende dilemma's. Hoe beschermen we jongeren tegen schadelijke content zonder hun digitale vrijheid te beperken? Welke effecten zien we? Wie draagt de verantwoordelijkheid voor schermgedrag? In deze interactieve paneldiscussie verkennen we actuele vragen en dilemma's rond schermtijd, social media en digitale opvoeding en het welzijn van jongeren. Praat mee over de balans tussen innovatie, regelgeving en de rol van alle betrokken partijen.
Wat brengt technologie de arbeidskrapte en arbeidsproductiviteit bij de overheid?Stel je voor dat we de uitdagingen van arbeidskrapte en arbeidsproductiviteit bij de overheid niet los van elkaar hoeven aan te pakken. Maar dat we zowel de krapte kunnen verlichten als de productiviteit kunnen vergroten met de inzet van geavanceerde technologie. Graag gaan we in gesprek hoe technologie niet alleen de noodzaak voor meer arbeid vermindert, maar ook de arbeidsproductiviteit aanzienlijk verhoogt, volgens de principes van de Wet van Baumol.